Інноваційна педагогічна діяльність | заснована на осмисленні практичного педагогічного досвіду цілеспрямована педагогічна діяльність, орієнтована на зміну й розвиток навчально-виховного процесу з метою досягнення вищих результатів, одержання нового знання, формування якісно іншої педагогічної практики. |
Критичне мислення | це мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших, яке сприяє розвитку такої особистісної риси, як креативність, і формує творче мислення, а отже, творчу особистість. |
Інтерактивне навчання | це навчання, побудоване на основі спілкування та взаємодії, що реалізуються і в технологіях, і в методах, і в організаційних формах. |
e-Learning | використання Інтернет-технологій для надання широкого спектра рішень, що забезпечують підвищення знань та продуктивності праці; e-Learning базується на трьох основних принципах: робота здійснюється по мережі; доставка навчального контенту кінцевому користувачу здійснюється за допомогою комп’ютера з використанням стандартних Інтернет-технологій. |
Скрайбінг | новітня техніка презентації, мова людини, що виступає, ілюструється "на льоту" малюнками фломастером на білій дошці (або аркуші паперу); виходить ніби "ефект паралельного слідування", коли ми й чуємо і бачимо приблизно одне і те ж, при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах. |
STEM-освіта | (S - science, T - technology, E - engineering, M - math) це система освіти, заснована на ідеї навчання дітей за чотирма профільними дисциплінами у міждисциплінарному та прикладному спрямуваннях. |
STEAM-освіта | (S - science, T - technology, E - engineering, A - art, M - mathematics) - система освіти, стимулююча оволодіння знаннями і навичками технологічних наукових напрямів. |
Технологічна компетентність | складова соціально-професійної компетентності, яка дозволяє швидко та ефективно вирішувати професійні проблеми й завдання за допомогою використання різноманітних технологій. |
«Перевернуте навчання» | це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного(!) уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а в класі час використовується на виконання практичних завдань. |
«Перевернутий клас» | це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій та організація домашніх завдань міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відеолекції, в той час як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів та дискусії. Відеолекції часто розглядаються як ключовий компонент в «перевернутому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті. |
Змішане навчання | це форма навчання, за якої учень освітнього закладу навчається, принаймні частково, через онлайнові засоби. Зазвичай при такому навчанні: - матеріали подаються в електронному вигляді; - існує можливість здавати роботу в електронному вигляді; - відбувається регулярне оцінювання з коментарями; - надається можливість групової роботи; - існують засоби електронного відслідковування успішності; - очне навчання базується на принципах інтерактивності. |
Конвергентна освіта | це цілеспрямований процес формування компетенцій, необхідних для життя і трудової діяльності в епоху конвергентних наук і технологій. |
NBIC технологія, або NBIC-конвергенція | це акронім слів nano, bio, info і cogno, що означає взаємопроникнення, або конвергенцію, чотирьох фундаментальних галузей знань, які стосуються нанотехнологій, біотехнологій, інформаційних технологій та когнітивістики, тобто тієї галузі, що вивчає поведінку живих істот. |
Освітня логістика | це організація, планування, контроль і моніторинг потоку знань в освітньому просторі відповідно до вимог ринку. Сфериі діяльності О.л. - від проектування індивідуального освітнього маршруту до оптимізації методів навчання, що використовують освітні технології, найбільш придатні в конкретних умовах. |
Едьютейнмент | це education (освіта) + entertainment (розвага) — можливість поєднувати навчання і приємне проведення часу. |
Освітній кластер | це система навчання, взаємонавчання та інструментів самонавчання в інноваційному ланцюжку «освіта - технології – виробництво», заснована переважно на горизонтальних зв'язках всередині ланцюжка. З'єднання роботодавця й освітніх установ за допомогою комплексу наскрізних програм. |
Науково-освітній кластер | це єдина система безперервної освіти від школи до виробництва. |
Гейміфікація | це викотристання ігрових правил для досягнення реальних цілей. Іншими словами, за рахунок гри ви робите нудні завдання цікавими, те, чого уникають - бажаним, а складне - простим. |
ICILS | це міжнародне дослідження комп'ютерної та інформаційної грамотності (англ. ICILS - International Computer and Information Literacy Study) - дослідження, організоване Міжнародною асоціацією з оцінки навчальних досягнень IEA. Дозволяє порівняти рівень комп'ютерної та інформаційної грамотності учнів 8-х класів в різних країнах світу, а також виявити відмінності в національних системах освіти. |
Авторська школа | це експериментальний навчально-виховний заклад, діяльність якого заснована на провідній психолого-педагогічної концепції, розробленій автором або авторським колективом. Термін «А.ш.» вживається з кінця 80-х рр., Проте, коріння цього педагогічного явища йдуть до традицій світової педагогіки. Авторськими по суті були виховні заклади І.Г. Песталоцці, С. Френе, Я. Корчака, М. Монтессорі, С.Шацького, А. Макаренко, школи В. Сороки-Росинського, В. Сухомлинського, Ф. Брюховецького та ін. |
Ділова гра | це метод імітації (наслідування, зображення) прийняття рішень в різних штучно створених ситуаціях шляхом розігрування відповідних ролей, індивідуальних і групових, по заданих і тих, що виробляються самими учасниками гри, правилах. Д.І. - це колективна цілеспрямована діяльність учнів з засвоєння дисциплін або розділів за допомогою ділового імітаційного моделювання. |
Імідж учителя | це емоційно забарвлений стереотип сприйняття образу вчителя в свідомості вихованців, колег, оточення, в масовій свідомості. При формуванні І. у. реальні якості тісно переплітаються з тими, к-які приписуються йому оточуючими. |
Індивідуальна освітня траєкторія (програма) учня | персональний шлях реалізації особистісного потенціалу учня в освіті, який може включати в себе: вибір учнем індивідуального змісту навчальної дисципліни (курсу), свого стилю навчання, оптимального темпу і ритму, діагностики та оцінки результатів. |
Інклюзивна освіта | забезпечення рівного доступу до освіти для всіх учнів з урахуванням різноманітності особливих освітніх потреб та індивідуальних можливостей. |
Інклюзія | це залучення до процесу кожного учня за допомогою освітньої програми, яка відповідає його здібностям, задоволення індивідуальних освітніх потреб, забезпечення спеціальних умов |
Інсайт | це раптове, таке, що логічно не виводиться, розуміння сутності явища, ситуації в цілому. Виступає одним з елементів пед. імпровізації і будь-якого творчого процесу. |
Інтерференція | це зниження засвоєння і запам'ятовування окремих частин одержуваної інформації в залежності від послідовності їх викладу. Це явище необхідно враховувати вчителю в процесі відбору та подачі навчального матеріалу, особливо при навчанні блоками. |
Інформатизація (комп'ютеризація) навчання | це використання обчислювальної техніки і пов'язаних з нею інформаційних технологій в процесі навчання як засобів управління пізнавальною діяльністю школярів і надання вчителю й учню необхідної текстової та наочної інформації, яка доповнює зміст освіти. |
Інформатизація освіти | це масове впровадження в пед. практику методів і засобів збору, обробки, передачі та зберігання інформації на базі мікропроцесорної техніки й засобів передачі інформації, а також пед. технологій, заснованих на цих засобах, з метою створення умов для перебудови пізнавальної діяльності та посилення інтелектуальних можливостей учнів. |
Інформаційна діяльність | це пошук, запис, збір, аналіз, організація, подання, передавання інформації, проектування і моделювання, що здійснюються людиною; інформація при цьому представляється у вигляді взаємозалежної системи текстів, числових даних, програмних кодів, зображень, звуків, відео. |
Інформаційне суспільство | це історична фаза розвитку цивілізації, в якій головними продуктами виробництва стають інформація і знання. Відмінною рисою є створення глобального інформаційного простору, що забезпечує ефективну взаємодію людей, їхній доступ до світових інформаційних ресурсів і задоволення їхніх потреб в інформаційних продуктах і послугах. |
Інформаційні технології | це методи і засоби отримання, перетворення, передачі, зберігання й використання інформації. |
Інформаційний вибух | це різке збільшення обсягу інформації, яку повинна сприймати, зберігати і використовувати людина в процесі своєї трудової діяльності; є наслідком НТР. |
Дослідницький метод навчання | це організація пошукової, пізнавальної діяльності учнів шляхом постановки педагогом пізнавальних і практичних завдань, що вимагають самостійного творчого вирішення. Сутність Д.м.н. обумовлена його функціями. Він організовує творчий пошук і застосування знань, забезпечує оволодіння методами наукового пізнання в процесі діяльності з їх пошуку, є умовою формування інтересу, потреби у творчій діяльності, в самоосвіті. |
Підсумковий індивідуальний проект | це навчальний проект, що виконується учнем в межах одного або декількох навчальних предметів з метою продемонструвати свої досягнення в самостійному освоєнні змісту і методів обраних областей знань і видів діяльності, здатність проектувати і здійснювати доцільну і результативну діяльність (навчально-пізнавальну, конструкторську, соціальну, художньо-творчу). |
Клас гнучкого складу | це форма зовнішньої диференціації (поза основним класом), створювана на основі однорідних груп учнів за здібностями й інтересами для вивчення певних навчальних дисциплін (біології, історії та ін.), Що займаються за спеціальним розкладом 1-2 рази на тиждень. Вивчення інших предметів здійснюється в основному класі. |
Компетентність | це якісна характеристика реалізації людиною сформованих в освітньому процесі знань, узагальнених способів діяльності, пізнавальних та практичних умінь, компетенцій, що відображають здатність (готовність) людини активно і творчо використовувати отриману освіту для вирішення особистісно та соціально значущих освітніх та практичних завдань, ефективного досягнення життєвих цілей. |
Компетентність інформаційна | це здатність і вміння самостійно шукати, аналізувати, відбирати, обробляти і передавати необхідну інформацію за допомогою усних і письмових комунікативних інформаційних технологій. |
Компетентність комунікативна | це здатність особистості до мовного спілкування та вміння слухати. В якості обов'язкових умінь, що забезпечують комунікативність індивіда, виділяються: вміння ставити запитання і чітко формулювати відповіді на них, уважно слухати і активно обговорювати розглянуті проблеми, коментувати висловлювання співрозмовників і давати їм критичну оцінку, аргументувати свою думку в групі (в класі), а також здатність висловлювати співрозмовнику емпатію, адаптувати свої висловлювання до можливостей сприйняття інших учасників комунікативного спілкування. |
Компетенція | актуалізована в освоєних областях освіти система цінностей, знань і умінь (навичок), здатна адекватно втілюватися в діяльності людини при вирішенні виникаючих проблем. |
Контент-аналіз | метод дослідження, який використовується в педагогіці. Полягає у виявленні та оцінці специфічних характеристик текстів та ін. носіїв інформації (відеозаписів, теле- і радіопередач, інтерв'ю, відповідей на відкриті питання, дитячих робіт, шкільної документації і т. д.). |
Куррікулум | це набір документів і процедур, які організовують освітній процес з метою отримання бажаних результатів. |
Метод проектів | система навчання, в якій знання та вміння учні набувають в процесі планування та виконання практичних завдань-проектів, що поступово ускладнюються. Виник у другій половині XIX ст. в США. |
Принцип відкритості | використання на уроці різноманітних видів спілкування, спільний пошук істини шляхом вислуховування, взаємоприйняття, взаєморозуміння, через організацію навчального діалогу. |
Тренінг | форма інтерактивного навчання, метою якого є розвиток компетентності міжособистісної і професійної поведінки у спілкуванні. Є одним з найважливіших методів в системі професійної підготовки вчителя. Тренінг ділового спілкування - вид соц.-психол. тренінгу, спрямований на набуття знань, умінь і навичок, корекцію і формування установок, необхідних для успішного спілкування в умовах професійної діяльності. |
Тьютор | педагог-наставник, здатний забезпечити соціально-педагогічний супровід учнів при виборі і проходженні ними індивідуальних освітніх траєкторій. |
Учитель-фасилітатор | вчитель, який працює в парадигмі особистісно орієнтованої педагогіки і керується наступними установками в роботі з дітьми: відкритість своїм власним думкам, почуттям, переживанням; заохочення, довіра як вираз внутрішньої особистісної впевненості вчителя у можливостях і здібностях учнів; «емпатичне розуміння» (бачення поведінки учня, його реакцій, дій, навичок). |
Холістичний принцип | методологічний принцип цілісності: ціле більше суми складових його частин. Цей принцип починає широко використовуватися в трактуванні пед. явищ і розкриття їх сутності: цілісний пед. процес, цілісне формування особистості в пед. взаємодії і т. п. |
Евристична форма навчання | це така форма навчання, при якій наукові закони, формули, правила й істини відкриваються і виробляються самими учнями під керівництвом учителя. Зовнішній вигляд Е. ф. н. - сократична бесіда. |
Екстраполяція | поширення висновків, отриманих зі спостереження над однією частиною явища, на ін. його частини. |
Коментарі
Дописати коментар